Over mij
Ik ben Gea
Als coach ben ik iemand die tijdelijk even met je ‘meeloopt’, die je een spiegel voorhoudt, die je stimuleert en confronteert. Met mijn inlevingsvermogen, praktische inslag en lichtvoetige humor weet ik snel de kern te raken en jou uit te dagen keuzes te maken en gewenste veranderingen te realiseren.
‘Ook de meester blijft leerling van het leven’
Hoe kun je leren van je eigen levenservaringen? Dat is de vraag die ik voortdurend stel, aan mezelf en aan mijn coachees en opdrachtgevers. Je leert het meest van ervaringen van binnenuit. Het leven is niet maakbaar, maar je kunt wel kijken naar mogelijkheden om zelf betekenis en richting te geven aan jouw zelfverhaal.
Stem geven aan wie je werkelijk bent
Lange tijd heb ik met hart en ziel gewerkt in verschillende functies in de gehandicaptenzorg, het onderwijs en de politie. Vaak heb ik daar gepioneerd en leerervaringen verder gebracht.
Via HRM-functies rolde ik het vakgebied van coaching en supervisie in. Ik wil daarmee mensen in de positie brengen zelf stem te geven aan wie zij werkelijk zijn.
Eigen verhaal ontwikkelen
Nu heb ik mijn eigen coachpraktijk voor narratieve begeleiding; Koren Visie. Met een creatieve en verhalende aanpak begeleid ik mensen om hun eigen verhaal verder te ontwikkelen. Daarbij laat ik je zélf ontdekken wat bij jou past, zodat je zelf weer de regie kunt voeren.
Meer weten? Ieder verhaal start met een goed begin. Een kop koffie doen? Je bent van harte welkom!
Gea Koren (06-14 111 444)
Narratieve aanpak
Over mijn narratieve werkpraktijk
Er was eens…
Zo begint ieder verhaal. En aan het einde hebben we het graag over lang en gelukkig leven. Maar wat daartussen zit en wat het precies betekent, verschilt per mens.
Binnen het brede begeleidingsaanbod is het narratieve mijn leidraad. Narratief stamt af van het Latijnse woord narrare, wat ‘vertellen, verhalen’ betekent. Ik zie nog een andere betekenis van ‘verhalen’: iets van ver, latent aanwezig in het verhaal weer naar je toe halen. Oftewel ‘in verhalen kun je schatten ontdekken’.
De uitdaging is voor mij om tijdens de coaching ruimte creëren waar zelfontdekking en verbondenheid mogelijk zijn. Ik houd ervan samen met de jou als coachee te dwalen door deze ruimte. We spelen met taal en beelden.
Durf te dwalen en te dromen
Narratief coachen is een proces waarin wetmatigheden van levens- en leerprocessen zijn te herkennen.
Hieronder kun je als je wilt meer lezen over de drie kernconcepten die ten grondslag liggen aan mijn narratieve begeleidingspraktijk en hoe dit magisch drietal elkaar ook nog eens versterkt.
Zelfkennismethode
De Zelfkennis Methode (ZKM) is gebaseerd op de narratieve psychologie en op de ‘waarderingstheorie’, die ontwikkeld is door Prof. dr. Hubert Hermans.
Het uitgangspunt: je denkt, voelt en handelt vanuit jouw eigen interpretatie (waardering) van belangrijke gebeurtenissen en omstandigheden in je verleden, heden en toekomst.
Automatisch kijk je naar deze gebeurtenissen door je ‘eigen’ bril. Als je zegt ‘het glas is half vol’, dan kijk je door een andere bril dan als je zegt ‘het glas is half leeg’. Via de ZKM kan je jouw ‘eigen’ bril (jouw gevoelswaarderingen van situaties) beter leren begrijpen en aanpassen.
Zo kan je ontdekken welke vervormingen die bril soms creëert. Vervormingen waardoor je op een minder adequate manier met situaties omgaat, of waardoor er gedachten in je opkomen waar je last van hebt.
De waarderingstheorie maakt gebruik van twee ‘grondmotieven’ in ieder mens: ‘het streven naar zelfbevestiging’ en ‘het verlangen naar verbondenheid met iets of iemand anders’.
Zelfsturend leren voor reflectie
In ons boek Narratief Coachen beschrijven we deze methode (ontwikkeld door Dick Ratering) vanuit het beeld van ‘de Bremer stadsmuzikanten’. We zoomen nader in op de acties van de coach als metgezel en de acties van de zelfstuurder (de coachee).
Zelfsturend leren kenmerkt zich door:
- voortdurend onderzoek naar de dagelijkse praktijk
- verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces
- medeverantwoordelijkheid nemen voor de leerprocessen van anderen
- de organisatie waar je werkt in haar ontwikkeling verder helpen
In 12 stappen, de cirkel van zelfsturing, leer je de weg te vinden om in verbinding met jezelf en de ander (de wereld) verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen (professionele) handelen op basis van bewuste keuzes, en kritische experimenten.
Onder Publicaties vind je een uitgebreid artikel over deze methode met als titel ‘Wie kan sturen, zeilt bij elke wind’.
Voice Dialogue | Meerstemmigheid
In de jaren ’70 ontwikkelden twee Amerikaanse psychologen, Hal en Sidra Stone, de Voice Dialogue methode. Deze methode gaat ervan uit dat elke persoonlijkheid bestaat uit een onnoemelijke rijke waaier van verschillende ikken.
Hiernaast zie je mijn busje vol ikken. Mijn verschillende ikken zijn de passagiers en ikzelf zit als chauffeur aan het stuur. Mijn ikken willen echter niet allemaal dezelfde richting op en hebben uiteenlopende ideeën over hoe de bus bestuurd moet worden.
Zo wenst de Perfectionist dat ik uitmuntend rijd, mijn Pleaser wil dat iedereen het naar zijn zin heeft en mijn Pusher wil zo snel mogelijk naar de plek van bestemming.
Als deze passagiers af en toe iets van hun wensen aan mij, de chauffeur, kenbaar maken is het nog te overzien… maar als ze achter het stuur willen kruipen… wordt mijn keuzevrijheid onmiddellijk beperkt. En dat niet alleen er zijn ook nog medepassagiers die er anders over denken, zoals de Dromer of de Levensgenieter, achter in de bus.
Kortom, sommige ikken komen op een duidelijke manier in ons leven aan bod, andere ikken maken ook deel uit van onze persoonlijkheid maar spelen nauwelijks of geen rol.
Ben je benieuwd naar de ikken in jouw bus?
In een Voice Dialogue-sessie leer je om vanuit een overkoepelende positie, zonder oordeel te kijken naar je ikken. Je geeft letterlijk een fysieke plaats aan een ik en je ontdekt welke zijn kwaliteiten zijn, wanneer deze ontstaan is in je leven, waarom hij gekomen is en op welke manier hij je kwetsbaarheid beschermt.
Kortom, het is een fascinerende innerlijke reis waarbij je verwonderd bent over het unieke levensverhaal van elk van je ikken.
Hoe beter we al onze ikken leren kennen, hoe meer zicht we krijgen op ons functioneren. Voice Dialogue leert ons immers niet alleen vanuit een overkoepelende positie naar de verschillende ikken te kijken, maar biedt ook de mogelijkheid om vanuit het “midden” verschillende stukken in te zetten.
Door dit dynamische proces kunnen we afstappen van automatismen en wordt ons leven niet langer geleid door de ikken. We komen tot bewuste keuzes.
Door bewuste keuzes te maken beschermen we onze kwetsbaarheid op een
efficiëntere manier en voelen we ons krachtiger bij de beslissingen die we nemen.